C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N


18 september 1998

Gedoemde frequentie


Een radio-gesprek hoeft zich van mij ook weer niet te voltrekken volgens de regels van de Zaanse verhoormethode, maar dit was wel heel erg slapjes. Ik heb het over de leiding van een discussie waaraan ik deelnam voor Talk Radio, de zender die daags na mijn optreden door de financiers ervan uit de lucht werd gehaald. Zo hebben circa 25 duizend mensen zondagnacht nog net op de valreep kunnen luisteren naar een debat met als thema: moet Nederland een koninkrijk dan wel een republiek zijn? Een van de weinige vragen die de jonge, vriendelijke gespreksleider mij stelde was of ik een bepaald hoofdstuk uit een boek dat ik moest toelichten had gelezen. Uiteraard, sprak ik als samensteller van het boek verbluft. Hijzelf niet, excuseerde hij zich, want hij moest invallen voor een zieke collega.

Door de opmars van Internet, werd onlangs weer in een onderzoek bevestigd (zie De Draad van gisteren), is een verandering gekomen in de tijd die mensen aan media besteden. Naarmate er meer wordt geïnternet, lezen mensen minder kranten en tijdschriften, kijken ze minder televisie en luisteren ze minder naar de radio. Dat is logisch, zult u zeggen, maar uitgevers en directeuren van 'oude media' plegen te opereren alsof nieuwe media helemaal niet bestáán. Die varen op het kompas van een achterhaalde theorie: nieuwe media gaan nooit ten koste van oude, maar vormen er slechts een aanvulling op.

Neem nu Talk Radio: als er één functie door Internet succesvol van een oud medium is overgenomen, dan is het wel het collectief meningen uitwisselen over allerhande onderwerpen. Waarom zou je nog, als je achter het computerscherm in veel gespecialiseerder groepjes onbeperkt je eigen stokpaadjes kan berijden, de telefoon grijpen om je mening over iets te berde brengen in de hoop dat die de selectie van de uitzending doorkomt? Het is nog een wonder dat die zender het zo lang heeft uitgehouden.

In de berichtgeving over Talk Radio (opgeheven wegens gebrek aan adverteerders) miste ik de turbulente geschiedenis van deze zender. Nog niet eens zo heel lang geleden kon men op dezelfde frequentie luisteren naar Veronica Nieuwsradio (opgeheven wegens tegenvallende luistercijfers), over de schulden waarvan door de voormalige eigenaren Quote Media en Veronica nog lang werd getwist. Quote-directeur Maarten van den Biggelaar deed de comatueuze patiënt over aan Michiel Herter die hij nog kende uit zijn studententijd, toen ze samen de discotheek Dansen bij Jansen bestierden. Inmiddels had Herter zijn fortuin gemaakt als een Joep van den Nieuwenhuizen in het klein. De Manaus-groep, waarvan hij directeur is, heeft uiteenlopende activiteiten als radiozenders (Jazz Radio), de fabricage van pita-broodjes en de opkoop van slecht renderende bedrijven (Palthe) - om die vervolgens nieuw leven in te blazen.

Nu wil Herter de gedoemde frequentie 1395 AM andermaal nieuw leven inblazen door er een 'Business Nieuws'-kanaal van te maken. Op een slechter idee had hij niet kunnen komen. Grote scharen particuliere beleggers hebben de afgelopen weken geschrokken de fluctuerende en uiteindelijk sterk dalende aandelenbeurs de rug toegekeerd. Luisteren naar een Business Nieuws-kanaal moet voor hen niet minder dan een straf betekenen. De diehards die zich via een oud medium over de koersen willen laten voorlichten, kiezen natuurlijk de televisie - waar op in zakennieuws gespecialiseerde zenders grafisch uitgedrukte koersbewegingen en noteringen een uitstekend overzicht bieden.

Maar de belangrijkste concurrentie heeft de zender te duchten van Internet, dat werkelijk geknipt is voor het bieden van actuele informatie over de gang van zaken op de aandelenbeurzen. De algehele stemming valt bij alle grote beurzen van minuut tot minuut te volgen, browsers en grote nieuwsorganisaties hebben aparte financiële sites, via de Wall Street Journal kan je on line tot in de kleinste details, inclusief overzichtelijke staafdiagrammen, bedrijfsinformatie opvragen - dit alles nog afgezien van de informatieve sites van web-makelaars in aandelen en de speciale financiële sites waarop men zich kan abonneren.

Koersen moet je zien, niet horen. Mij benieuwen in welke gedaante 1395 AM na dit hachelijke avontuur weer opduikt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)