C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Jeroen van Bergeijk jvb@ziplink.net

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

Tom Rooduijn is met vakantie. De eerste drie weken van augustus zal Jeroen van Bergeijk ( jvb@ziplink.net)dagelijks een column over Internet schrijven.


J E R O E N   V A N   B E R G E I J K



13 augustus 1998

Clinton-Lewinsky spelletje


Hoe trek je de aandacht op Internet? Je kunt het doen door geruchten, halve en hele waarheden te verspreiden, zoals Matt Drudge of Harry Knowles doen in respectievelijk de Drudge Report en Ain't It Cool News. Je kunt het doen door aan te kondigen dat twee tieners hun maagdelijkheid op het net zullen verliezen. Of je kunt het doen door iets grappigs te verzinnen, zoals Michael Bielinski en Dan Ferguson van het bedrijf NVision Design.

Zoals de meeste beginnende kleine bedrijven had het Texaanse ontwerpbureau en website-ontwikkelaar NVision Design niet genoeg inkomsten voor een forse reclamecampagne. En geen reclame betekent dat slechts weinigen van het bestaan van je bedrijf op de hoogte zijn. En dat betekent weer weinig inkomsten. Een vicieuze cirkel. Bielinski en Ferguson besloten er iets aan te doen. In een paar weken sleutelden ze in de avonduren het computerspelletje Good Willie Hunting in elkaar en boden het gratis op hun website aan. Het bezoekersaantal schoot van hooguit 75 omhoog naar 50.000 per dag. Het spelletje werd de afgelopen maanden door ruim twee miljoen mensen gespeeld. ,,Twee weken nadat we het spel hadden gelanceerd stond de telefoon roodgloeiend en stroomden de e-mails binnen", vertelt Ferguson in The Dallas Morning News ,,Klanten bestelden nieuwe logo's, websites, noem maar op. Dit spelletje heeft ons van een soort keurmerk voorzien: 'These guys are allright'''

Nieuwsgierig geworden bezocht ik de website van het duo. Good Willie Hunting is een simpel, melig spelletje dat slechts een minuut duurt. Een kabouter met het hoofd van Clinton staat op het grasveld voor het Witte Huis. Uit een negental molshopen schieten om de beurt de hoofden van Linda Tripp, Newt Gingrich, Paula Jones, Monica Lewinsky of Kenneth Starr omhoog. De president is gewapend met een voorhamer. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk hoofdrolspelers een klap op hun kop te geven. Ook Hillary levert een punt op. Maar pas op dat je poes White Socks niet raakt, dat kost je een strafpunt. Een voltreffer op een bak met kippepoten daarentegen levert weer bonus punten op.

De populariteit van het spelletje laat zich makkelijk raden. We worden hier in Amerika tot vervelens toe doodgegooid met de Lewinsky-affaire. Opinie-onderzoeken wijzen uit dat de meerderheid van de Amerikanen niks liever wenst dan dat de hele zaak stilletjes verdwijnt (dat neemt overigens niet weg dat de kijkcijfers voor de nieuwszenders momenteel extreem hoog zijn). Aan de Lewinsky affaire valt niet te ontsnappen, het enige dat je kunt doen is de televisie uitzetten of de krant maar weer snel bij het oud papier gooien. Dit spelletje daarentegen laat je iets doen met je opgekropte ergernis. Good Willie Hunting werkt bevrijdend: het is heerlijk om al die opgeblazen types in Washington nu eens een flinke oplawaai te mogen verkopen.

Het vervolg op het spelletje is al in de maak: Good Willie Grunting


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)