C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Jeroen van Bergeijk jvb@ziplink.net

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

Tom Rooduijn is met vakantie. De eerste drie weken van augustus zal Jeroen van Bergeijk ( jvb@ziplink.net)dagelijks een column over Internet schrijven.


J E R O E N   V A N   B E R G E I J K



12 augustus 1998

Beursgang


De Dow Jones Index sloot gisteren 112 punten lager en de Nasdaq (waar de meeste Internetbedrijven worden verhandeld) 46 punten. Slecht nieuws voor investeerders dus, maar de beursgang van website GeoCities werd er geen moment door beïnvloed. Zoals te doen gebruikelijk voor Internetbedrijven, konden beleggers ook van deze nieuwkomer maar niet genoeg krijgen. In één dag schoot de koers van een openingsprijs van 17 naar een slotkoers van ruim 37 dollar.

Internetbedrijven die niet naar de beurs rennen zijn een dief van hun eigen portemonnee. Amerikaanse beleggers zijn onvoorstelbaar dol op alles wat zweemt naar Internet. Normale zakelijke overwegingen lijken bij de aanschaf van aandelen al lang geen rol meer te spelen. In investeerderskringen wordt reeds geruime tijd gewaarschuwd voor de idioot hoge koers van Internetbedrijven als boekenverkoper Amazon.com. Aangezien de meeste Internetbedrijven verlies maken, zegt het gezond verstand dat de aandelen nooit zo hoog kunnen blijven. En Amazon.com kan dan tenminste nog uitleggen hoe het denkt wel winstgevend te gaan worden (door meer boeken verkopen).

Ogenschijnlijk zien de financiële vooruitzichten van GeoCities er niet zo slecht uit. Het bedrijf dat gratis homepages uitdeelt heeft na AOL (Amerika's grootste internetaanbieder) en Yahoo!, de drukst bezochte website ter wereld. Zo'n twee miljoen mensen hebben hun homepage bij GeoCities ondergebracht en het valt te verwachten dat een groot deel van die twee miljoen trouwe klanten zullen blijven.

Maar hoe denkt GeoCities nu de miljoenen dollars die investeerders gisteren in het bedrijf hebben gestopt waar te gaan maken? Vreemd genoeg is dat voor iedereen een raadsel. Vorig jaar werd 8,6 miljoen dollar verlies gemaakt en werd er slechts voor 5 miljoen omgezet. Voor dit jaar zijn de verwachtingen iets, maar niet veel gunstiger. Het grootste probleem voor GeoCities is dat alhoewel de inkomsten uit reclame moeten komen, de grote adverteerders weg blijven. Veel van de Fortune 500 bedrijven willen niet met de vaak knullige of subversieve homepages worden geassocieerd. En de bewoners van GeoCities op hun beurt hebben weer een hekel aan de verplichte, lelijke advertenties op hun met liefde en toewijding ontworpen homepages. Ze verzetten zich hevig tegen nog meer commercie. En welke investeerder kan daar nu blij mee zijn? Bovendien ziet het er naar uit dat het met gratis homepages net zo zal verlopen als met gratis e-mail: straks levert iedere website van formaat zo'n service. Het verbaast dan ook niet dat commentator voor de 24-uurs nieuwszender MSNBC, Chris Byron, gisterenavond het volgende over de beursgang van het bedrijf had te melden: ,,GeoCities is een zogeheten gemeenschaps-website bedrijf met een onbestendig en onervaren management, zonder een produkt of dienst dat makkelijk aan iedereen valt uit te leggen, in een markt waar een ieder zich zonder veel moeite op kan begeven en zonder vooruitzichten op winst in de nabije toekomst: misschien zal er wel helemaal nooit winst gemaakt gaan worden." Kortom, ,,een in essentie waardeloze onderneming", aldus Byron.

Kan iemand mij uitleggen waarom beleggers massaal hun spaarcentjes in zo'n ,,waardeloze onderneming" steken?


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)