C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Jeroen van Bergeijk jvb@ziplink.net

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

Tom Rooduijn is met vakantie. De eerste drie weken van augustus zal Jeroen van Bergeijk ( jvb@ziplink.net)dagelijks een column over Internet schrijven.


J E R O E N   V A N   B E R G E I J K



11 augustus 1998

Internet afstandsbediening


Zonder afstandsbediening is televisiekijken in Amerika een verschrikking. Niet alleen heb je de beschikking over ruim zeventig kanalen, ook de frequentie van de reclameblokken maakt van de 'remote control' een onmisbaar wapen tegen verveling en irritatie. En vervelen en irriteren doen Amerikaanse reclamespotjes. Niet zozeer vanwege hun inhoud - die verschilt niet eens zo gek veel van de Nederlandse - maar vanwege hun onontkoombaarheid. Of het nu een sportwedstrijd, journaal of sitcom betreft, om de zeven a tien minuten word je geplaagd met vijf minuten commerciële mededelingen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je met een film van anderhalf uur al snel een hele avond zoet bent.

Gelukkig dus dat we de afstandsbediening hebben. Zodra de reclames verschijnen kun je tenminste het geluid uitzetten of wegzappen (al levert dat laatste doorgaans slechts meer ellende op andere zenders op). Een van de redenen dat ik sinds ik in Amerika woon liever op het web surf dan televisie kijk is dat je op Internet tenminste geen afstandsbediening nodig hebt. Of toch wel? Ergerlijke advertenties beginnen ook op het web hand over hand toe te nemen. Al met al nemen die knipperende en bewegende plaatjes behoorlijk wat ruimte in beslag en dat maakt weer dat het langer duurt voordat je een webpagina kunt bekijken. Volgens een recent rapport van onderzoeksbureau Netratings wacht de gemiddelde websurfer negen minuten per dag op het downloaden van webpagina's. En dat staat gelijk aan maar liefst 26 procent van de tijd die gemiddeld online wordt doorgebracht. De ergernis over deze 'World Wide Wait' zou aanzienlijk verminderd kunnen worden wanneer je de omvangrijke 'banner' advertenties zou kunnen uitschakelen. En dat is precies wat filtersoftware als InterMute, AdsOff, Junkbusters, of @Guard doet. Vraag me niet hoe het werkt, maar deze programma's blokkeren online advertenties zonder dat het uiterlijk van webpagina's erdoor wordt aangetast. Na een half uur surfen had ik met @Guard 150 reclames onderschept (het programma houdt braaf bij wat er wordt geblokkeerd, opdat je zelf een en ander naar eigen wens kunt aanpassen). De verschillende programma's zijn niet feilloos, maar een kniesoor die daar op let: je hoeft niet meer tegen hoofdpijnverwekkende animaties aan te kijken en het surfen wordt er aanzienlijk sneller door.

Lang leve de reclame filtersoftware dus. Nou nee. Online advertenties maken het mogelijk dat u dit stukje leest. Al die schitterende gratis websites die u en ik iedere dag bezoeken, bestaan alleen maar omdat er adverteerders zijn die ze bekostigen. Als iedereen advertenties gaat blokkeren, dan zullen we moeten gaan betalen voor wat we op het web vinden. Gelukkig bestaat er momenteel nog niet heel veel reden tot zorg, want volgens de makers van Junkbusters gebruikt slechts 1 procent van de Internetgebruikers deze programma's om advertenties te weren. Maar op het Internet kan 1 procent in een paar maanden tot tientallen procenten uitgroeien. Laten we maar hopen dat deze filtersoftware een stimulans voor reclamemakers is minder opdringerige boodschappen te produceren.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)