C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Jeroen van Bergeijk jvb@ziplink.net

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN

Tom Rooduijn is met vakantie. De eerste drie weken van augustus zal Jeroen van Bergeijk ( jvb@ziplink.net)dagelijks een column over Internet schrijven.


J E R O E N   V A N   B E R G E I J K



6 augustus 1998

AltaVista Discovery


Net zoals de zoekmachine AltaVista razendsnel het web doorzoekt, weet AltaVista Discovery moeiteloos zijn weg te vinden op je harde schijf: binnen twee seconden spit het softwareprogrammaatje zich door drie jaar e-mail correspondentie heen. Met Discovery hoopt AltaVista haar naambekendheid te vergroten in de concurrentieslag met andere 'portal sites'.

AltaVista was ooit, net als websites als Yahoo!, Excite of Infoseek, een 'simpele' zoekdienst. De websurfer de weg wijzen in de enorme brij van informatie op het web, leek het enige doel. Maar tegenwoordig willen de zoekdiensten geen zoekdiensten meer heten, maar 'portal sites'. Zoals de naam al aangeeft is het idee achter zulke 'toegangspoorten' dat ze de surfer een herkenbaar beginpunt geven in zijn of haar zwerftochten over het web. De portal sites zijn enorm succesvol. Ze weten miljoenen mensen tot een bezoekje te verleiden en behoren daarmee tot de weinige websites die winstgevend zijn (of dat redelijkerwijs binnenkort zullen zijn). De algemene verwachting is dat de portal sites de mediaconglomeraten van de toekomst zullen vormen. Vandaar dat er een enorme concurrentiestrijd tussen al de verschillende portal sites is uitgebroken: wie nu een goede positie verovert zit over tien jaar op rozen. Een van de manieren waarop AltaVista en consorten hun marktaandeel denken te kunnen vergroten is door alsmaar nieuwe diensten toe te voegen. Yahoo! gaat daarin misschien nog wel het verst. In de afgelopen jaar heeft het bedrijf bijvoorbeeld een reisbureau, een winkelgids, chatrooms en voor elke bezoeker gratis e-mail toegevoegd. Je kunt nu zelfs een Yahoo! creditcard aanvragen. Maar telkens als de ene portal site iets nieuws verzint blijft zijn concurrent niet lang achter. Een beetje zichzelf respecterende portal site kan tegenwoordig niet meer zonder aandelenkoersen, gratis e-mail en persbureau berichten.

AltaVista bleef de laatste tijd een beetje achter in het toevoegen van alsmaar nieuwe gimmicks. Vandaar AltaVista Discovery, dat een paar dagen geleden werd gelanceerd. Het betreft hier een zogeheten plug-in, een programmaatje dat je moet downloaden en je webbrowser een extra funktie geeft. In dit geval laat de plug-in de harde schijf razendsnel op trefwoorden doorzoeken. Bovendien geeft AltaVista Discovery je automatisch samenvattingen van gevonden documenten, suggereert het desgevraagd waar je soortgelijke documenten op je harde schijf of op het web kunt vinden en laat het je zoeken in 'natuurlijke taal' (dat wil zeggen dat je een vraag kunt intypen in plaats van een trefwoord). De laatste drie funkties zijn tamelijk primitief, maar de zoekfunkie is fenomenaal: binnen enkele seconden is mijn e-mail van de afgelopen drie jaar op trefwoord doorzocht.

Maar hoe vergroot AltaVista hiermee nu haar naambekendheid? Wel, als volgt: elke keer als je je computer aanzet verschijnt er na installatie van AltaVista Discovery zowel op het bureaublad van Windows als in je browser een opzichtige AltaVista menubalk. Als AltaVista er in slaagt websurfers te overtuigen de plug-in te downloaden en te installeren hebben ze in ieder geval één ding bereikt: je zit de hele dag tegen het AltaVista logo aan te kijken.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)