C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N



31 juli 1998

De prijs van een naam


Na twee jaar onderhandelen heeft het computerbedrijf Compaq een Amerikaan $ 3,35 miljoen betaald voor de Internet-domeinnaam www.altavista.com. De gelukkige had in 1994 het recht op de naam verworven voor zijn bedrijf Alta Vista Technology, lang voordat dit het adres werd van de populaire, gelijknamige zoekdienst. Compaq is sinds enige tijd de eigenaar van Digital, dat de zoekdienst Alta Vista opzette. In de strijd om domeinnamen, die sinds de opmars van Internet woedt, is dit het hoogste bedrag dat ooit voor zo'n naam is betaald.

Veel particulieren claimden domeinnamen, nog vóór de bedrijven bij wie die namen het beste pasten doorhadden dat er een groot belang was gemoeid met een gemakkelijke (lees: gelijknamige) opzoekmogelijkheid op Internet. Er wordt door de Internet Assigned Names Authority (IANA) gestudeerd op een uitbreiding van de achtervoegsels (.com, .org, .net, etc.) met bijvoorbeeld .news en .store. Zodra dat gebeurt, kan de IANA een stormloop verwachten op het claimbureau voor domeinnamen - zowel door bedrijven die bij die namen horen als door particulieren die hopen er een aardige zakcent aan over te houden.

Je kan je met zo'n claim ook flink in de vingers snijden. Op de nieuwspagina's van ABC trof ik een triest verhaal over een geestelijke, die te goeder trouw een grote hoeveelheid domeinnamen behorend bij bekende mensen had gekocht. De eerwaarde constateerde als beginnend Internetter dat hij bij het intikken van namen van beroemde Amerikaanse tv- of filmsterren almaar terecht kwam bij pornosites - die met 'naaktfoto's' van sterren plegen te adverteren.

Om de beroemdheden tegen dit soort misbruik te beschermen, meldt geestelijke Rob Moritz uit Swanee (Texas) aan ABC, besteedde hij - namens de Friend to Friend Foundation waarvan hij voorzitter is - uiteindelijk aan domeinnamen meer dan $ 200.000. De namen, waarvoor Moritz bij Network Solutions per stuk $100 dollar betaalde, variëren van mariocuomo.com tot hueylewis.com, en van patboone.com tot jdsalinger.com. Dit alles in de hoop dat de beroemdheden op den duur via Moritz hun domeinnaam tegen kostprijs overnamen en rechtmatig op Internet konden beschermen.

Maar de door Moritz verwachte dankbaarheid en medewerking van de beroemdheden bleef uit. Sommigen waren helemaal niet geïnteresseerd in hun domeinnaam, met het argument dat wie een site over een beroemdheid zoekt, die via een zoekservice toch wel vindt. Anderen wantrouwden de geestelijke, die voor de 'teruggave' van de domeinnamen $ 750 dollar vroeg vanwege alle onkosten die hij inmiddels had gemaakt. Moritz raakte verwikkeld in juridische procedures, waarvan de kosten hem nog eens extra straften voor zijn 'naïviteit' - zoals hij zijn actie nu tegenover ABC omschrijft.

De goudkoorts op Internet, zo leert dit verhaal, heeft ook een schaduwzijde: wie probeert uit idealistische motieven iets te ondernemen, wordt eenvoudig niet geloofd. Tekent zich dit soort wantrouwen jegens een vriendendienst niet ook in de 'echte' wereld af?

Enkele huishoudelijke mededelingen tot slot. De auteur van deze rubriek sinds februari, gaat tot eind augustus met vakantie. Hij wordt vervangen door Jeroen van Bergeijk, die vanuit zijn standplaats New York zijn licht laat schijnen over media- en Internet-gerelateerde onderwerpen.

Dank voor de inzendingen inzake de kinderporno-affaire, die lang niet allemaal in deze rubriek konden worden aangehaald. Voorzover ik het de inzenders niet al persoonlijk mededeelde: omdat ongeveer alle denkbare argumenten voor en tegen restricties op Internet aan bod kwamen, beschouw ik de discussie als gesloten.

Tot na de zomervakantie.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)