C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N



8 juli 1998

Pinantie


Nadat ik mij 's avonds laat tot tv-kijken had laten verleiden - een onderdeel van een sportwedstrijd werd mij aanbevolen als 'spectaculair' - was ik getuige van een wonderlijk ritueel. Om beurten werd door twee partijen vanaf een stip met een bal geschoten op een poort: twee mannen tegenover elkaar, de een moest erin schieten, de ander zorgen dat dat niet lukte. Eén punt per geslaagde 'pinantie'.

De grootte van de poort en de geringe afstand van de stip tot het mikpunt in aanmerking genomen, was het erin schieten allerminst spectaculair. Het verbaasde eerder dat de man die de bal moest tegenhouden nog zulke inspanningen verrichte: als de pinantie in een bovenhoek belandde, maakte hij geen schijn van kans. Het waren dan ook de lage, niet in de hoek geschoten ballen die binnen het bereik van de poortwachter lagen.

Mij werd niet duidelijk waarom de Nederlandse voetballers, toch óók getraind in nauwkeurig richten, niet allemaal kozen voor de linker of rechter bovenhoek. Dan had je immers een pinantie waar de poortwachter zijn handen of voeten in die korte tijdspanne nooit tussen kon krijgen.

Thuis heb ik computerspelletjes waarbij het waarachtig om het afvuren of tegenhouden van oneindig veel nauwkeuriger schoten gaat!

In 'IF 22' krijg je als piloot de opdracht in het 'Bosnian Theatre' nauwkeurig omschreven doelen te bombarderen, waarbij ook factoren als tijd, snelheid, richten en afweermogelijkheden een rol spelen. Een behoorlijk bombardement uitvoeren vergt inspanning, oefening en inspiratie. Zo ben je in 'Destruction Derby' ook niet meteen een goed coureur. Pas na talloze crashes houd je je bolide in deze 'wreck-race' langer dan twintig seconde op het circuit - en kan je anderen van de baan proberen te ketsen.

Een gratis idee voor ontwikkelaars van computerspelletjes:
Zoals het échte slagveld in Bosnië (of, naar keuze: Oekraïne) - op basis van satellietfoto's - aan 'IF 22' ten grondslag lag en een aantal échte racebanen uit het Formule 1-programma aan 'Destruction Derby', zo zou er ook op basis van analyse van duizenden échte 'pinanties' een spelletje te maken zijn. Dan ligt mathematisch vast welke ballen onhoudbaar zijn en waar de tegenstander meestal nog net bij kan.

'Pinantie' moet dienen ter vermaak van iedere thuiscomputeraar, maar ook tot lering van voetballers die menen - zoals uit interviews na afloop bleek - dat het hierbij om een 'loterij' gaat.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)