C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

JL HELDRING
HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N



11 mei 1998

Sportdromen


Hoe moet je een nieuw 'produkt' of 'concept' op het gebied van Internet- of computertechnologie aan de man/vrouw brengen? Met die vraag worstelen wekelijks tientallen produkt- en conceptontwikkelaars, getuige de wassende stroom persberichten die bij deze krant binnenkomt. De afzenders weten dat ze met het zenden van een eenvoudig faxje of mailtje in het geheel niet worden opgemerkt, dus wenden zij hun conceptuele creativiteit ook aan bij het publiciteitsplan.

De makers van de website 'Sportdreams' (www.sportdreams.com) dat vandaag wordt gelanceerd, stuurden een persoonlijk geadresseerde, handgeschreven kaart met een uitnodiging voor een borrel. De invitatie zat in zo'n doorzichtig openritsbaar plastic zakje, waarin verder een floppy en een sticker. Ik bekeek de floppy en bezocht de site, op de borrel zal ik niet zijn; de sticker zit inmiddels op de fiets van mijn zoon.

Sportdreams maakt gebruik van het principe, dat Harry Knowles voor het eerst - althans, met succes - heeft toegepast op het gebied van de film: de fan als correspondent. Zoals Knowles zijn talrijke informanten testvoorstellingen van films laat bezoeken om ze daarvan op Internet verslag uit te laten brengen, zo nodigt Sportdreams fans uit om hun indrukken over een bepaalde sport, ploeg of sporter op het net te zetten. Aldus kan iedereen het brengen tot lid van het 'Sport Dreams Team'. Ook nodigt Sportdreams sportlieden uit hun persoonlijke impressies van wedstrijden te verwoorden.

De gedachte achter deze website is interessant, omdat het een aantal nieuwe media-ontwikkelingen tegelijk laat zien:

- de gespecialiseerde, op persoonlijke voorkeur toegespitste informatievoorziening: die zal langzamerhand de meer algemene kanalen en programma's verdringen. Op Sportdreams kan je, anders dan bijvoorbeeld bij Studio Sport, je weg zoeken naar je favoriete tak van sport en daar het laatste nieuws vernemen. Als het deze website voor de wind gaat, worden hier straks ook de belangrijkste wedstrijdfragmenten vertoond.

- De deelname van de bezoeker: hiermee wordt de tweeweg-mogelijkheid van Internet vindingrijk benut. De site is ook voorzien van 'chat' (babbel)-faciliteiten, een quiz, de mogelijk om virtueel 'manager' te worden van een fictieve ploeg en een 'opinie'-afdeling waarbij sportfans kunnen deelnemen aan discussies (,,Moet de sliding worden afgeschaft?''). Ook worden er on-line-vraaggesprekken met sporters georganiseerd: Floris-Jan Bovenlander, Marcel Wouda en Rik Smits namen daar al aan deel.

- De direct aan een bestelservice gekoppelde merchandising: op deze website kan je shirts, sjaals, petjes en trainingspakken bestellen van tal van clubs, teams en nationale sportploegen. Ziedaar de verstrengeling van informatievoorziening en detailhandel, die we op Internet steeds vaker zullen tegenkomen.

Vanwege het 'innovatieve karakter' is Sportdreams Online in 1997 genomineerd voor de 'Vosko Award for Young Network Warriors'. Dat heeft, behalve met het bovenstaande, wellicht ook te maken met een geavanceerd publishing-systeem, 'Poedel' genaamd, dat ANP- en ander nieuws direct en volautomatisch op het net zet.

Dat een conceptuele aanpak ook in de publiciteitscampagne 'werkt', moge misschien blijken uit dit stukje - ik zou er niet over hebben geschreven, als de opzet van de site niet belangwekkend was geweest. Morgen over een ander nieuw 'concept', waarmee de thuisprogrammeur zijn voordeel kan doen.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)