C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N



27 april 1998

Popularisering


Een paar jaar geleden adverteerde de herenmodefabrikant Hij met afbeeldingen, waarop in Hij-kleding gestoken modellen devoot voor glas-in-lood-ramen en engelen poseerden. Daaronder stonden slogans als: 'Twijfel niet, Hij is er', 'Hij is er ook voor u' en 'Hij roept u tot zich'. De campagne leverde een stroom van klachten op bij de Reclame Code Commissie. Gelovigen voelden zich gekwetst over de wijze waarop het bijbelverhaal werd geëxploiteerd. Maar de campagne ging onverstoorbaar door.

Het Bisdom Utrecht kwam onlangs in het nieuws door een affiche, waarop het twee keer vernielde werk van Barnett Newman, Who's afraid of red, yellow and blue, met een kruis was doorsneden. Daaronder stond te lezen: 'Who's afraid of God?' Niet dezelfde gelovigen die protesteerden tegen de posters van Hij-herenmode, maar de erven van de schilder kwamen tegen de bisschoppelijke campagne in het geweer. En met succes: de rechter verbood verdere verspreiding. Beide voorbeelden tonen aan dat wie het geloof wil populariseren, altijd moet laveren tussen hedendaagse vormen van ludiekheid en conservatisme. Gelovigen hadden juist heel blij moeten zijn met de Hij-campagne, de poster van het Bisdom Utrecht in aanmerking genomen. Gratis en speels werd immers door heel het land, en gericht op de voor de kerk moeilijk bereikbare jongere, het woord Gods verspreid!

Wat het Bisdom werd verboden, kreeg Hij voorelkaar.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)