C O L U M N S
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
DE DRAAD
HJA HOFLAND
|
Popularisering
Het Bisdom Utrecht kwam onlangs in het nieuws door een affiche, waarop het twee keer vernielde werk van Barnett Newman, Who's afraid of red, yellow and blue, met een kruis was doorsneden. Daaronder stond te lezen: 'Who's afraid of God?' Niet dezelfde gelovigen die protesteerden tegen de posters van Hij-herenmode, maar de erven van de schilder kwamen tegen de bisschoppelijke campagne in het geweer. En met succes: de rechter verbood verdere verspreiding. Beide voorbeelden tonen aan dat wie het geloof wil populariseren, altijd moet laveren tussen hedendaagse vormen van ludiekheid en conservatisme. Gelovigen hadden juist heel blij moeten zijn met de Hij-campagne, de poster van het Bisdom Utrecht in aanmerking genomen. Gratis en speels werd immers door heel het land, en gericht op de voor de kerk moeilijk bereikbare jongere, het woord Gods verspreid! Wat het Bisdom werd verboden, kreeg Hij voorelkaar.
|
Bovenkant pagina |