C O L U M N S  
NIEUWS  |  TEGENSPRAAK   |  SUPPLEMENT   |  AGENDA   |  ARCHIEF   |  ADVERTENTIES   |  SERVICE  

DE DRAAD
Eerder verschenen
columns

De column De Draad verschijnt vijf keer
per week.
Lees De Draad en

schrijf Tom Rooduijn rooduijn@nrc.nl

HJA HOFLAND
YOUP VAN 'T HEK
KAREL KNIP
ELSBETH ETTY
ROEL JANSSEN


T O M   R O O D U I J N



18 maart 1998

Verjongingsdrift


Nu de winst bij RTL4 tegenvalt, heeft de leiding van het station - naast drastische bezuinigingen - de hoop gevestigd op een revitalisering van het kijkerspubliek. De kijker moet vooral jonger zijn, want daar houdt de adverteerder van: tussen de twintig en de veertig wordt veel meer gekocht dan tussen de veertig en de zestig. Pas na de pensionering schijnt de verwende westerse mens weer stevig in de beurs te blazen. En de programmering moet meer gericht zijn op vrouwen, dus meer huis en interieur, mode en lichaamsverzorging, eten en drinken.

Dat betekent jonge en knappe presentatrices, naar het voorbeeld van de andere kanalen van HMG, RTL5 en Veronica, maar dan wel met een gezellige pot thee en een schaal koekjes. Ook de publieke omroep ontkomt niet aan de dictatuur van het jeugdige mombakkes. Zelfs de NCRV zette om die reden enkele jaren geleden een schare vertrouwde maar enigszins gerimpelde tv-gezichten op straat. En om te onderstrepen dat het bestel niet vies is van de jeugd, wordt de BNN door Aad Nuis - tot verrassing van de oprichters - juichend als nieuw zuiltje binnengehaald.

Als kroon op de verjongingsoperatie bij de televisie wordt nu ook Captain Iglo, de sympathieke visser op gepaneerde kabeljauwmootjes, vervangen door een jonger exemplaar. Dit bericht in het AD van vanmorgen sloeg in als een bom: het betekende het definitieve einde van mijn jeugd. Dertig jaar lang ging de almaar nijver en welgemoed vissende Captain - geruggesteund door zijn jeugdige matrozenkoor - vooraf aan het televisienieuws. Zijn gebronsde, langzamerhand getekende gelaat was mij vertrouwder dan dat van welke nieuwslezer ook. Captain Iglo, die drie decennia oorlog, rampspoed en storm overleefde, wordt nu, na bewezen diensten in de visstickvisserij, harteloos aan de kant gezet voor ,,een jonge, frisse macho''! ,,Iedereen kent hem'', aldus een Iglo-woordvoerster over de oude, bebaarde kapitein, ,,maar hij sprak de jeugd van tegenwoordig niet meer aan. De nieuwe Captain doet dat wel, die ziet er stoer uit en beleeft allemaal spannende avonturen.'' Maar Jolien Wiesenhaan van Iglo verwacht dat ook 'de oude doelgroep van moeders' met de nieuwe man aan het roer uit de voeten zal kunnen. ,,Als vrouw vind ik hem in ieder geval aantrekkelijker dan de oude Captain.''

Iglo is het in elk geval aan de mannelijke aanhangers verplicht de Captain in zijn laatste spot een eerlijk zeemansgraf te bereiden.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)