F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Dode zielen zoeken air-conditioningHANS BEEREKAMPMet de opening volgende week in Scheveningen van de acht zalen van Movieworld beschikt Warner Bros. binnenkort als enige Hollywoodstudio over een eigen bioscoopbedrijf in Nederland (MGM-theaters heeft in de praktijk weinig te maken met MGM-films). Toch heeft Warner Bros. het niet aangedurfd een kwetsbare film als Wrestling Ernest Hemingway in Nederland op het grote scherm te brengen. Het is een van de weinige recente voorbeelden van een videopremière, die beter verdiend had. De titel is misleidend. Het scenario van de jonge debutant Steve Conrad heeft niets met worstelen en weinig met Hemingway te maken; alleen de bejaarde opschepper Frank (Richard Harris) blijft maar herhalen dat hij in zijn jeugd nog een armpje gedrukt heeft met de beroemdste Amerikaanse macho in de Caraïben. Franks geschreeuw en gepoch maken de aanwezigheid van Hemingway in de filmtitel verdedigbaar. In Miami, tussen de vele andere ouden van dagen, dringt Frank zich ook op aan een zwijgzame, bescheiden en geremde Cubaanse kapper (Robert Duvall). Deze Walt eet elke dag op hetzelfde bankje twee broodjes met ontbijtspek en lost zijn kruiswoordraadsel op. Na enige tijd berijden ze samen een tandem en vullen elkaars tekortkomingen aan. Nadat Frank de laatste adem heeft uitgeblazen, trekt Walt hem zijn broek uit, neemt afscheid en vertrekt voor het eerst naar de dansclub, waar hij altijd al naar toe gewild had.
Het is niet het voorspelbare scenario dat Wrestling Ernest Hemingway tot een interessante film maakt, maar de voor Hollywood ongebruikelijk rustige cameravoering van Hongaarse stercameraman Lajos Koltai, het gedragen ritme van de regie van Randa Haines (Children of a Lesser God, The Doctor) en vooral de sublieme acteurs. Duvall en Harris, beiden 63 tijdens de opnamen, creëren respectievelijk bedachtzaam en exuberant een volstrekt geloofwaardig, zorgvuldig gecomponeerd personage, dat een stuk ouder is dan zij zelf. Shirley MacLaine als Harris' hospita, de verrukkelijke Sandra Bullock (Speed) als de serveerster in Duvalls vaste broodjeszaak en Piper Laurie als de gedistingeerde dame met wie Harris dagelijks in de bioscoop zit, maken elk van bijna niets een rol die je niet snel vergeet. Wrestling Ernest Hemingway gaat over dode zielen op zoek naar een plekje met air conditioning. Het is Tsjechov in Florida, en dus een moeilijk verkoopbaar artikel.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |