F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Spierbundels houden toezicht op het tijdreizenHANS BEEREKAMP0 Peter Hyams verstaat een vak. Hij is immers een Hollywoodregisseur, die bij zijn eigen films doorgaans ook als 'director of photography' optreedt. Het resultaat zijn veelal door kunstige trucages gekenmerkte, licht paranoïde science fiction-thrillers als Capricorn One, Outland en Stay Tuned. Met het scenario van het meest recente voorbeeld in de reeks, Timecop, had Hyams niets uit te staan, en dat valt te merken. De film verraadt horigheid aan zijn ster, de Belgische vechtersbaas Jean-Claude Van Damme, die tegenwoordig met zijn naam elk vod winst op lijkt te kunnen leveren. Die onaantastbare positie deed 'the muscles from Brussels' kiezen voor een script, waarin hij zijn vermeende veelzijdigheid optimaal kan etaleren: als karateka, schutter, grapjas, zijn eigen dubbelganger, vloeibaar 'visual effect' en, tot overmaat van ramp, romantisch 'jeune premier'. Het verhaaltje heeft nog het meeste van een filmquiz: noem drie recente films, waar evident van gejat is. Van Damme behoort tot een speciale geheime politieenheid te Washington, belast met toezicht op excessen in het tijdreizen. Vooruit en terug springend in de tijd moet hij de schurken, onder wie de corrupte senator Ron Silver, corrigeren die in 2004 of 1929 het universum tot explosie dreigen te brengen door ongeoorloofde confrontaties met zichzelf aan te gaan of de loop van de geschiedenis ingrijpend te wijzigen. Maar als Van Damme zijn eigen dood of die van zijn geliefde wil herzien, blijkt het heelal daartegen wèl bestand. Stallone en Schwarzenegger verzekerden zich in twee van de films, die hier geïmiteerd worden, van een heel wat doordachter en intelligenter script. Maar zij zijn dan ook bijna intellectuelen in vergelijking met de domme ijdeltuit Van Damme. Hyams doet er weinig tegen, en waarom zou je ook, als je door te zwijgen rijkdom en dus status kunt vermeerderen.
![]() ![]() |