U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M A R C H I E F  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE

  OUDE NUMMERS  
  FILMARCHIEF  
  DOSSIER OPSPORING  
  DOCUMENTATIESERVICE  

T I T E L : The Secret of Roan Inish
R E G I E : John Sayles
M E T : Jeni Courtney, Eileen Colgan, Mick Lally, Richard Sheridan, John Lynch

In een wieg op weg naar Iers fabelland

PIETER STEINZ
In zijn vijftienjarige carrière als regisseur is de Amerikaan John Sayles erin geslaagd om te excelleren in de meest uiteenlopende genres: de sciencefiction-film (The Brother from Another Planet), het honkbalepos (Eight Men Out), de politieke thriller (City of Hope) en zelfs de muziekvideo (Bruce Springsteens 'Born In The USA'). Toen bekend werd dat hij een kinderfilm had gemaakt, op basis van een novelle van de Ierse schrijfster Rosalie K. Fry, was dat dus iets om naar uit te kijken.

Maar The Secret of Roan Inish, die afgelopen week op Cinekid in première ging en nu een bioscooproulement krijgt, valt helaas een beetje tegen. Het verhaal is aardig: de tienjarige Fiona gaat na de dood van haar moeder bij haar grootouders in een vissersdorpje aan de Ierse westkust wonen en krijgt legendes te horen over het eiland Roan Inish, waar ze net als de rest van haar familie geboren is; in haar fantasie, maar gaandeweg ook in de werkelijkheid worden de zee en het eiland bevolkt door fabeldieren, wijze zeehonden en bovenal haar jaren geleden verdwenen broertje, die in zijn wiegje rondvaart. Fiona's geloof in de oude verhalen bewerkstelligt uiteindelijk de terugkeer van haar grootouders naar Roan Inish en de hereniging met de kleine Jamie.

Ook de beelden in deze magisch-realistische film - gefotografeerd door Haskell Wexler, die Oscars kreeg voor zijn camerawerk in Who's Afraid of Virginia Woolf en Bound for Glory - zijn prachtig: de pittoreske huizen en rotspartijen baden in zacht licht en groeizame regen, terwijl de composities van zee en lucht in iedere scène weer anders en mooier zijn. Maar je wordt ook wel gedwongen daar veel aandacht aan te besteden, want de opbouw van de plot is zwak, het spel is nadrukkelijk en sloom, de typisch Ierse fluitmuziek werkt op de zenuwen, en Sayles verschiet te veel film met het in beeld brengen van streekgebonden bezigheden als rietdekken, vis schoonmaken, turfsteken, en het breeuwen van boten en kousen. The Secret of Roan Inish is een goede film om in de stemming te komen voor een reis naar Ierland; maar wie deze herfstvakantie nog met zijn kinderen naar de bioscoop wil, kan beter kiezen voor het spel met fantasie en werkelijkheid in Lang leve de koningin.

NRC Webpagina's
1 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)