F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Nederlandse rockers kraaien koning in 'Rock-a-Doodle'HANS BEEREKAMPDe strijd aanbinden met het magische koninkrijk van Walt Disney op diens eigen terrein, de lange tekenfilm, is een daad van hoogmoed. De ex-Disney-animator Don Bluth begon zeer verdienstelijk met de technisch knappe, charmante film The Sceret of NIMH en twee afleveringen van de avonturen van het immigrantenmuisje Fievel, An American Tail. De door Bluth in Ierland opgerichte animatiestudio ging echter ten onder aan de volgende twee films, All Dogs Go to Heaven en het in 1990 voltooide Rock-a-Doodle. Beide paren een virtuoze tekenstijl aan een vrijwel onbegrijpelijk, even wervelend als warrig scenario. Beide films werden in het Nederlands bewerkt door Peter Calicher, toetsenist van de rockband Gruppo Sportivo, die het puikje van de vaderlandse popwereld tot medewerking wist te bewegen. Sterren uit groepen als Normaal, Golden Earring, The Nits en De Gigantjes leenden hun stem aan de geluidsband, die oorspronkelijk countryzanger Glen Campbell en Christopher Plummer (The Sound of Music) weergaf. Het verhaal van Hanekam de Rocker, zoals Rock-a-Doodle hier heet, vermogen zij niet overtuigend tot leven te wekken. Er is sprake van een haan, die niet meer kraaien wil, zodat de zon niet meer opgaat en dan door een in een poes veranderd jongetje met behulp van allerlei andere dieren tot inkeer gebracht wordt. De haan moet daartoe overtuigd worden van de futiliteit van zijn optreden als The King, een flauwe Elvis-imitatie die ook in visueel opzicht nauwelijks overtuigt.
Kinderen, een voorname doelgroep van Bluth, zullen er geen touw aan vast kunnen knopen, volwassenen halen hun schouders op. Calicher heeft zijn best gedaan er iets leuks van te maken, maar aan dit materiaal, voor een klein deel bestaand uit de combinatie van animatie en niet overtuigend na te synchroniseren live-action, valt weinig eer te behalen.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |