F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Blunderende agenten vervuilen het filmdoekJOYCE ROODNATTien jaar geleden werd de eerste Police Academy-film gemaakt en zes films verder is men er bij de zevende aflevering zowaar in geslaagd een ding (iets anders kan ik er niet in zien) te maken dat in helemaal niets verschilt van de andere zes. Dezelfde blunderende politie-mensen onder leiding van dezelfde praalhans, die middels banaliteiten-met-baarden, liefst over borsten en winderigheid, per ongeluk en toeval weer eens de misdaad van de eeuw verijdelen. Hetzelfde onvoorstelbare trage tempo, dezelfde uitvoerige manier van stilstaan bij elke grap, alleen doen ze het dit keer in Moskou: 'I'm in deep borsjt' wordt er dus gegrapt, en dat is nog de meest lucide Russen-mop die er in deze film wordt getapt. Producent Paul Maslansky, vanaf het begin verantwoorlijk voor al deze dorre smakeloosheid, trok dit keer een voormalig videoclipmaker aan voor de regie, maar van de eventuele lessen die deze Alan Metter trok uit zijn vorige beroep is in Police Academy 7: Mission to Moscow niets te merken. Metter maakte niet één bijzonder shot, ontbeert elke muzikaliteit en gevoel voor ritme en wist met de acteurs niet anders aan te vangen dan ze te laten doen wat ze in de vorige films ook deden, maar dan nog duffer. Zelfs Christopher 'Graaf Dracula' Lee kreeg in zijn gastrol als zwaargedecoreerde Moskouse politiechef niet de gelegenheid ook maar een maal zijn présence te laten gelden.
Is dat allemaal nu zo erg? Nee, dat is helemaal niet erg. Wat erg is, is dat een prul als dit in Nederland vijftig filmdoeken mag vervuilen.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |