F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Achtervolging op de fiets in Europudding langs de AmstelHANS BEEREKAMPEen achtervolging door de Amsterdamse grachten in een door bestsellerauteur Alistair MacLean geïnspireerde internationale actiefilm dateert niet van vandaag of gisteren. Vergeleken bij de adembenemende speedboatscène uit Puppet on a Chain (Geoffrey Reeve, 1970), steekt het motorbootje dat Hidde Maas in Nightwatch door de Groenburgwal stuurt, op de hielen gezeten door Alexandra Paul op een geconfisqueerde fiets, een beetje schriel af. De Kroatisch-Britse coproduktie, geregisseerd door de onbekende David S. Jackson, begint met de kosmopolitische inzet van een James Bondfilm. In de eerste minuten bezoeken we achtereenvolgens Noord-Afrika, New York, Hongkong en Amsterdam. Dat heeft misschien iets te maken met de hoofdrol van de besnorde Pierce Brosnan als geheim agent van de Verenigde Naties (sic!). De 44-jarige Ier Brosnan volgt immers binnenkort Timothy Dalton op als agent 007 in de nieuwe Bond-film Goldeneye. Zo probeert Nightwatch van wel meer walletjes tegelijk te eten. Het koddigst is wellicht in onze ogen het door elkaar monteren van locaties in Amsterdam (produktieleiding: Dorna van Rouveroy en Ruud den Drijver) en Zagreb, die we als één stad moeten ervaren. Zelfs de nummerborden en melkpakken in Kroatië, zetel van de in dit soort coprodukties gespecialiseerde firma Jadranfilm, zijn vernederlandst, maar tegelijkertijd moeten we geloven dat een gebouw in rococostijl het Rijksmuseum herbergt. In het eerste kwart van de film gaat Brosnan immers, in samenwerking met de Amsterdamse politieman Tom Jansen, op een woonboot onder de Montelbaanstoren op zoek naar het origineel van de Nachtwacht, door in heroïne handelende onverlaten vervangen door een replica. De grootste schurk heeft echter de wijk genomen naar Hongkong, waar om onduidelijke redenen gestolen schilderijen van wereldfaam de ruimte opsieren, waar Noordkoreaanse agenten een satelliet hebben gebouwd, die langs telecommunicatieve weg elke computer ter wereld kan laten exploderen.
Van logica of een anderszins samenhangend scenario moet Nightwatch het niet hebben. Het is een erbarmelijke Europudding uit de B-categorie, die de welwillende liefhebber van inferieure onzin veel plezier kan verschaffen, vooral in het eerste deel langs de boorden van de Amstel.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |