F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Loeder Curtis is te serieus en engHans BeerekampIn de serie 'moderne heksen' zijn we na onder meer het hysterische slippertje Glenn Close, de moordlustige lesbienne Sharon Stone en de seksueel misbruikende chef Demi Moore nu toe aan de weggelopen moeder die haar kinderen komt opeisen en er niet voor terugdeinst die vervolgens tegen hun vader en diens nieuwe vriendin op te zetten. In een extra korte coupe geknipt leek dit loeder ideaal voor Jamie Lee Curtis, laten we zeggen: 'a bitch called Wanda'. Ook al zegt haar zachtmoedige moeder Vanessa Redgrave nog zo dat haar gedrag niet in de haak is, met gebruikmaking van feministische drogredenen blijft Curtis op wraak zinnen jegens die lieftallige nieuwe stiefmoeder (Joanne Whalley-Kilmer) en palmt ze vooral de labiele oudste zoon in tot die een criminele handlanger wordt.
De Canadese regisseur Yves Simoneau heeft helaas niet helemaal begrepen dat Curtis' haaibaaitalent vooral geschikt is voor ironische komedies. Als je haar woede toepast in een serieuze thriller, wordt het een beetje eng en krijgt de onbedoelde humor de overhand. Alsof Geert de Jong in Mama is boos de opdracht heeft gekregen voor Lady Macbeth te spelen.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |