U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M A R C H I E F  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE

  OUDE NUMMERS  
  FILMARCHIEF  
  DOSSIER OPSPORING  
  DOCUMENTATIESERVICE  

T I T E L : Mad Dogs and Englishmen
R E G I E : Henry Cole
M E T : Elizabeth Hurley, C.

Thomas Howell, Joss Ackland, Jeremy Brett, Claire Bloom

Uitgebracht op huurvideo door CNR Film en Video

Onversneden coke en echte punk

Door HANS BEEREKAMP
Na de tamelijk succesvolle bioscoopuitbreng in Groot-Brittannië verschijnt Mad Dogs and Englishmen in de Nederlandse videotheken. De film, die niets te maken heeft met de gelijknamige concertfilm met Joe Cocker (Pierre Adidge, 1971), is een soort van Engels antwoord op Bret Easton Ellis' roman Less than Zero, waarin Californische rijkeluiskinderen dag en nacht feestvieren en cocaïne snuiven. In Mad Dogs and Englishmen gaat het om de kinderen van toonaangevende Londenaren en wordt er heroïne of smack gerookt. De debuterende regisseur Henry Cole weet er alles van, want hij hoorde ooit zelf bij dit selecte gezelschap, waarvan menigeen, blijkens de eindcredits van de film, het einde van de jaren tachtig en het vertrek van Thatcher niet meer meegemaakt heeft.

Over de funeste combinatie van klassebewust snobisme en de dwingelandij van de junk, heeft Cole wel iets te melden. Zijn film is ook de eerste, voor zover ik weet, waarin expliciet de jaren tachtig met enige nostalgie verheerlijkt worden als een onschuldige en betere tijd, toen Capital Radio de punkconcerten aankondigde en de coke nog onversneden was.

In tegenstelling tot Bret Easton Ellis nemen Cole en zijn scenarist Tim Sewell een moralistisch standpunt in en draperen die boodschap rond een criminele intrige. Vooral dat laatste is jammer, want de motieven van de corrupte politieman (Joss Ackland), die een verslaafde dame uit de jeunesse dorée (Elizabeth Hurley) wil vermoorden, omdat ze zijn eigen dochter tot gebruik aangezet zou hebben, overtuigen niet erg. Ook het liefdesverhaal tussen Hurley en de Amerikaanse brommerkoerier (C. Thomas Howell), die haar weer op het rechte pad brengt, draagt bij aan de verbanning van Mad Dogs and Englishmen naar een exclusief bestaan op videocassette. Er zou veel meer in de film gezeten hebben zonder dit plichtmatig buigen voor beproefde genres.

NRC Webpagina's
1 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)