F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Libera: kitch is kunst, lelijk is mooi en alles is nepJoyce RoodnatOok als de omgeving van de Napolitaanse filmer Pappi Corsicato er niet koketterig op had gewezen, maakt diens eerste speelfilm Libera het binnen enkele minuten duidelijk: lelijk is mooi, kitsch is kunst, superburgerlijk is juist reuze modern en alles is nep. Oftewel, deze cineast is een leerling, om niet te zeggen getrouw discipel van de Spaanse cult-filmer Pedro Almodóvar. Trots staat in zijn biografie vermeld dat Corsicato Almodóvar heeft geassisteerd bij de opnames van Atame (1989). Corsicato heeft goed opgelet. Te goed. Behalve de, mooi gebruikte, authentiek Napolitaanse locaties is er weinig origineels te ontdekken aan zijn film. Dezelfde aan Amerikaanse televisieseries ontleende vlakke camera-instellingen en montagestijl. Hetzelfde camp-accent op groot-grove kleurvlakken in wilde combinaties, op onnozele, strikt egocentrische, veelal dierlijk-mooie mannen, en op vulgariteit. Die is voorbehouden aan de vrouwen en kan moppig worden opgevat. Die vrouwen worden voorgesteld als hard en taai en geboren overlevers. Intussen wordt er weinig consideratie met de vrouwen getoond: ze winnen, maar net als Almodóvar veegt Corsicato met het opportunisme van zijn 'heldinnen' juichend de vloer aan.
Libera is een drieluik waarin drie smartlap-anekdoten worden vermomd als volwaardige verhalen - de diepgang van een goudvissenkom, het air van een diepzee-aquarium. Het tweede verhaal heeft nog een verrassende wending, het eerste en het derde kennen geen andere ontwikkeling, dan een beweging van A naar Z. Alleen de laatste heldin heet Libera, maar de andere twee zien we, net als zij, het recht verwerven op deze naam die 'vrij' betekent. De eerste door te leren dat mannenliefde nergens voor dient, de tweede door niet te vergeten dat mannenliefde nergens voor dient, de derde door te ontdekken dat met mannenliefde geld kan worden verdiend, als je maar weet hoe je ontrouw kunt exploiteren. Net zo min als Almodóvar houdt Corsicato van vrouwen. Emoties spenderen aan zijn Libera's lukte niet. Hij vond ze alleen maar belachelijk.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |