F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Minimal movie kan toch altijd nog minderHans BeerekampHet dieptepunt van de 'minimal movie'-beweging, gebaseerd op de in Nederland vooral door Pim de la Parra bepleite doctrine dat films altijd gemaakt moeten worden, ook al ontbreken financiële middelen en talent totaal, blijkt nog niet bereikt. De Berlijnse regisseur Matthias Drawe toont immers aan dat het nog erger kan. Voor ongelooflijk lage bedragen voltooide Drawe al drie lange speelfilms: Die Kunst ein Mann zu sein (1989), Der Elfenbeinturm (1992) en Der König von Kreuzberg (1990). Nadat alle drie deze maand in Amsterdam vertoond zijn, zal laatstgenoemde titel, zij het zonder ondertitels, hier in distributie blijven. Na het zien van Der König von Kreuzberg hoop ik nooit meer iets van Drawe opnieuw te hoeven consumeren. Op zwart-wit-restmateriaal draaide hij opnamen van een Turkse jongeman in de Berlijnse wijk Kreuzberg, die denkt dat hij vliegen kan. We hebben hier van doen met een 'onfeilbare aandrang', zo blijkt uit het door de regisseur gesproken commentaar bij de geluidloze beelden. In de slechtste puberale traditie construeert Drawe deftige, geestig bedoelde volzinnen, die veelal herhalen wat de beelden al vertellen. Het is ongein van het ergste soort, getuigend van een brevet van onvermogen. Moge deze opvatting over cinema geen enkele navolging vinden.
De in het voorprogramma vertoonde korte film Jenseits van de naar Berlijn uitgeweken 'minimal movie'-veteraan Frank Lucas, geen bijzonder origineel of inspirerend werkje, is naast Drawe bijna een verademing.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |