
OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOSSIER
OPSPORING
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
Household Saints |
R E G I E : |
Nancy Savoca
|
M E T : |
Tracey Ullman, Vincent D'Onofrio, Lili Taylor, Judith Malina |
Slager wint echtgenote bij het kaartspel
Voedt het lichaam volgens de regels der kunst, en de ziel zal voor zichzelf zorgen, luidt de moraal van heel wat films van de laatste jaren, nu de bioscoop er ook voor fijnproevers is. In Household Saints wordt eveneens veel gekookt, omdat gezamenlijk genuttigde maaltijden scheuren in familieverhoudingen kunnen verbloemen en betrekkelijk vreemden nader tot elkaar kunnen brengen. De door Nancy Savoca - en niet door Jonathan Demme, zoals op de doos vermeld staat, die was de producent - geregisseerde film speelt zich net als haar voorgaande, True Love, af in het Italiaans-Amerikaanse milieu in New York City, waar een slager (D'Onofrio) tijdens de hittegolf van 1949 bij een spelletje kaart een echtgenote wint. Omdat de vader van de bruid zijn belofte na wil komen zonder zijn dochter van de inzet op de hoogte te brengen, wordt het eerste etentje van de film georganiseerd. De dochter kookt, haar aanstaande schoonmoeder levert kritiek, maar tussen de toekomstige echtelieden groeit het soort genegenheid dat een vereiste is voor een tot op hoge leeftijd gelukkig huwelijk.
Door het spel van D'Onofrio, die vooral bekend is als de doorgedraaide soldaat uit Full Metal Jacket, maar hier een evenwichtige winkelier vertolkt met een door zijn overwegend vrouwelijke clientèle gevoede kennis van wat hen gelukkig maakt, en dat van Tracey Ullman als zijn wat nors kijkende, verlegen echtgenote, is Household Saints de moeite waard. Savoca betoont zich bovendien wederom een bekwaam antropologe ter plaatse, die weet dat de Italiaans-Amerikaanse gemeenschap tot een uitstervend ras behoort en de rooms bijgelovige en tegelijk zakelijke manier van doen voor het nageslacht graag op film zou bewaren. De film ademt een rustig soort romantiek, is zacht van kleur en teder van stemming, zelfs als er een dood kind geboren wordt, of een broer zelfmoord pleegt, en Savoca haast zich niet. In de jaren zeventig wordt het allemaal wat veel. De dochter van de slager ontpopt zich als een kleine godsdienstwaanzinnige, die in hongerstaking gaat als toetreding tot de karmelitessennorde haar door vader geweigerd wordt. Haar visioen van Jezus, een zijen sok met van goedheid vervulde blauwe ogen, is duidelijk spottend bedoeld, maar de toon bij haar overlijden is wel erg mild, lief en zoet.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|