F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Babysitters tegen wil en dankDoor HANS BEEREKAMPMacaulay Culkin werd op tienjarige leeftijd een superster door de wijsneuzerige manier waarop hij oliedomme boeven de loef afstak in Home Alone. Ted Danson was een van de vaders tegen wil en dank in Three Men and a Baby. In Getting Even with Dad is Danson een niet zo snuggere crimineel, die bij het beramen van een overval voor de voeten gelopen wordt door de op zijn stoep achtergelaten, bijna vergeten zoontje Culkin. Bravo dus voor de creativiteit van Hollywood, waar de kruisbestuiving van hitformules op nagenoeg wetenschappelijk niveau beoefend wordt. Zo valt te voorspellen dat het scenario Culkin er voor zal laten zorgen dat Danson zich verzoent met het vaderschap. Het slimme jongetje gijzelt domweg de buit en dwingt zo pa al die dingen te doen die hij tot dan toe nagelaten heeft: bezoeken aan het pretpark, het aquarium, het museum en de honkbalwedstrijd. Wat nog ontbreekt is een moeder, maar een kandidaat dient zich al snel aan in de vorm van een hupse, maar qua intelligentieniveau goed bij Danson passende vrouwelijke rechercheur (Glenne Headly).
Het is niet zo lastig de voorgekookte marketing-formule van Getting Even with Dad aan de kaak te stellen. Het kost iets meer moeite toe te geven dat Macaulay Culkin behalve onuitstaanbaar soms ook onweerstaanbaar is. De regie van Howard Deutch, afkomstig uit de stal van de in films over kinderen en tieners gespecialiseerde producent-regisseur John Hughes, legt ook meer flair en charme in de film dan het stramien zou doen vermoeden. In een zomer vol schamele formulekomedies is Getting Even with Dad zeker niet de minst vermakelijke familieproduktie.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |