U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M A R C H I E F  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE

  OUDE NUMMERS  
  FILMARCHIEF  
  DOSSIER OPSPORING  
  DOCUMENTATIESERVICE  

T I T E L : For Fun
R E G I E : Ning Ying
M E T : Huang Zongluo, Huang Wenjie, Han Shanxu, He Ming

Mopperende opera-amateurs; Vrijblijvendheid uit China

JOYCE ROODNAT
Toen For Fun van de Chinese cineaste Ning Ying afgelopen januari het Rotterdamse Filmfestival opende, was de zaal mild en gecharmeerd. For Fun bleek de uitgelezen stoffering voor een filmfeestje: geestig, exotisch maar niet al te vreemd, artistiek verantwoord maar niet veeleisend, politiek betrokken maar vergeleken bij het werk van een aantal van haar landgenoten zo voorzichtig, dat een Westers publiek er zich gemakkelijk voor kan verstoppen als het geen zin heeft in problemen.

For Fun vertelt over een gezelschap mopperende oude mannen, die onder leiding van de bazige voormalige huismeester van de Peking Opera een gezelligheidsvereniging voor opera-amateurs oprichten. Dat die club gedoemd is ten onder te gaan, is vanaf het eerste moment duidelijk. Dat Ning in de huismeester de regeldrift van de Chinese autoriteiten heeft willen bekritiseren lijkt meer een achteraf geconstrueerd ideetje dan een uitgangspunt.

For Fun moet het hebben van inhoud noch betekenis, de film ontleent zijn waarde aan de niet-professionele acteurs. De bejaarde heren speelden voor de regisseuse met een ontwapenend gebrek aan gène zichzelf: liefhebbers en fanatieke beoefenaars van de melodieuze krijszang en het lage, ritmische keelgehuil dat, onderworpen aan strenge conventies en tradities, kan leiden tot hypnotiserende muziek. Tussen hen opereert één jonge man. Hij lijdt aan het syndroom van Down en kreeg van Ning alle ruimte om de show te stelen.

Wie For Fun bekijkt in een andere dan feestelijke stemming blijft dankzij de mannen geamuseerd, en toch verliest hij allengs het warme gevoel dat aan het begin wordt opgewekt. Ning studeerde aan de Chinese filmschool met Chen Kaige en Zhang Yimou, maar hun visuele flair is haar vreemd. Naar eigen zeggen liet zij zich inspireren door het Italiaanse Neorealisme, maar de uit zijn voegen barstende soberheid van die richting en haar hang naar melodrama en bewogen vertelkunst zijn bij Ning ver te zoeken. Haar verteltrant is flets, haar filmstijl bleek en beide rekken haar film meer op dan de inhoud verdraagt.

NRC Webpagina's
1 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)