F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Voornemen moord, resultaat omhelzingPIETER KOTTMANNatuurlijk is de associatie juist en heeft Atom Egoyans film Exotica met erotiek van doen, maar anders dan de titel doet vermoeden. Er komt geen goed in de markt liggend bloot in voor. Niets is trouwens wat het op het eerste gezicht lijkt in deze thriller, het is zelfs lang de vraag of de film tot dat genre behoort. Egoyan vertelt ogenschijnlijk los van elkaar staande verhalen, met weliswaar enkele gemeenschappelijke personages, maar het verband tussen hen wordt pas op het laatste moment duidelijk. Dan laat hij ook, geloofwaardig en overtuigend, het voornemen tot moord uitmonden in een omhelzing, en kantelt het hele verhaal nog weer eens opnieuw.
Dat is knap, temeer daar het met uiterste beheersing gebeurt. De film kan een object van analyse worden, zo bol staat hij van in velerlei vorm terugkerende motieven, in het verhaal en in de vormgeving. Tegelijkertijd maken de ingenieuze constructie en het langdurige ongewisse waarin Egoyan zijn publiek laat, de film ook wat steriel. Het is vreemd, dat zijn personages zichzelf en elkaar zo lang een raadsel zijn en, nog raadselachtiger, toch op het juiste moment het juiste woord spreken tegenover de juiste persoon - zonder dat ook maar een van hen een keer met zijn vuist op tafel slaat en eindelijk eens opheldering eist. De hartstocht ontbreekt, ook onderhuids, hoe bewonderenswaardig Exotica ook is.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |