F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Twee hengsten in de grote stadHans BeerekampZelfs voor een voetnoot bij de filmhistorie is The Cowboy Way nog veel te klein, maar heel misschien herinnert men zich over een paar jaar nog de slotscène, waarin rodeocowboy Pepper (Woody Harrelson), met hoed op, in ondergoed van Calvin Klein het grootste reclamebord op het Newyorkse Time Square siert. En dan alleen maar omdat de producent van de film het gerucht verspreidde dat Harrelsons glorieuze welving, die in een pornofilm niet zou misstaan, zonder kunstmiddelen tot stand kwam. Ja, als een film het daarvan moet hebben, wat zullen we dan nog neuzelen over de belegenheid van het scenario, dat twee plattelandsjongens, gewapend met een lasso, het geboefte uit de grote stad te lijf laat gaan? Kiefer Sutherland overtuigt in die bescheiden hoedanigheid minder dan Harrelson (ooit de barkeeper in de tv-serie 'Cheers' en daarna de jaloerse echtgenoot uit Indecent Proposal). Geen stereotiep uit McCloud of Midnight Cowboy wordt geschuwd: de schurken zijn laffe Cubanen, en die grotestadsmeisjes met hun door drugs verweekte eergevoel staan te popelen om een hengst als Pepper te berijden.
De regisseur van The Cowboy Way heet Gregg Champion en hij is de zoon van het legendarische Broadway-danspaar Marge en Gower Champion. Elegantie, glamour en verfijning zijn misschien toch geen erfelijke eigenschappen.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |