U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M A R C H I E F  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE

  OUDE NUMMERS  
  FILMARCHIEF  
  DOSSIER OPSPORING  
  DOCUMENTATIESERVICE  

T I T E L : The Concierge
R E G I E : Barry Sonnenfeld
M E T : Michael J. Fox, Gabrielle Anwar, Anthony Higgins, Udo Kier

De ideale concierge is butler, vader en voetveeg

Joyce Roodnat
The Concierge is zo'n goedmoedige komedie die van begin tot het einde geconstrueerd is door mensen die slechts denken aan bezoekcijfers. Niet dat zoiets automatisch een afzichtelijke film oplevert, want alles is even gevaarloos als behaagziek bij elkaar gezocht. De hoofdrollen zijn weggelegd voor twee mooie jonge mensen zonder veel persoonlijkheid maar goed voor een aanhoudende vriendelijke glimlach en wat kuise romantiek. In de bijrollen is er ruimte voor rare niet-Amerikaanse types - een Britse acteur is de boef, een Duitse acteur de intrigant. De regie werd in handen gelegd van een cameraman eerder allerbraafst maar met gevoel voor populaire humor The Addam's Family regisseerde en die een eventuele neiging tot zwartgallige grappen achterliet bij de gebroeders Joel en Ethan Coen voor wie hij eerder de camera bediende. Achter de camera stond iemand die zijn sporen verdiende bij de televisie-serie Miami Vice en dat is af te lezen aan de adequate, steeds eendere glittershots van alles en iedereen die in beeld komt.

En dat allemaal in dienst van een jolijtig escapistisch geschiedenisje over de concierge van een luxueus Newyorks hotel. De jonge man is een ideale butler, een kameraad, een redder, een vader, een zoon, een voetveeg, een vertrouweling voor elke hotelgast. Hij redt huwelijken en geeft callgirls gelegenheid, laat juffershondjes uit en sjachert dure kado's voor afbraakprijzen. Hij weet wat de mensen graag willen horen en faalt nooit ze dat in hun oor te fluisteren. Zijn doel is zo groot mogelijke fooien binnen te halen, om zijn droom, een eigen hotel, werkelijkheid te maken. Het meisje van zijn dromen heeft ook haar dromen en gooit net als hij haar integriteit te grabbel om die in vervulling te laten gaan. In een kwezelig-moralistische afwikkeling die even vanzelfsprekend als geruststellend uitmondt in een gewrongen voorspoedige afloop, vinden ze elkaar en leren ze dat er niets gaat boven eerlijkheid, medemenselijkheid en fatsoen.

NRC Webpagina's
1 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)