F I L M A R C H I E F
|
![]()
OUDE
NUMMERS |
Wonderbaarlijk braakselHans Beerkamp,,Dit is walgelijk!'', roept de 'anchorwoman' van een lokaal televisiestation uit, wanneer tijdens de 'live'-verslaggeving van een achtervolging op de snelweg van een BMW met ontsnapte gevangene en gegijzelde miljonairsdochter een ziekenhuisvrachtwagen in een slip geraakt en de voor anatomisch gebruik bestemde lijken een voor een op het asfalt belanden. Het betreft hier echter geen realiteit, maar een aan de fantasie van de jonge regisseur-scenarist Adam Rifkin ontsproten poging tot zwarte humor. Die strookt met een andere scène, waarin de gijzelaarster wagenziek uit het raam hangt en op wonderbaarlijke wijze de voorruit van de achtervolgende politiewagen vol smurrie weet te krijgen.
Wat is er nu precies walgelijk: de graagte waarmee de media zich op zo'n evenement werpen of het scenario van de film The Chase? Het lijkt niet het soort vraag waar de makers van dit soort werk lang over nadenken. De kaarten liggen in het geval van The Chase heel wat duidelijker dan bij Oliver Stones Natural Born Killers: de televisiegekte is een van de vele thema's die voor de aardigheid ook nog even meegenomen worden in een ratjetoe aan slecht doordachte en half uitgewerkte ingrediënten voor een slordig filmpje, bestemd voor een onkritisch publiek. In de montage zijn er zelfs nog enkele gesneuveld, zoals het in de synopsis aangekondigde Tourette-syndroom van de advocaat van de misdadiger (Charlie Sheen). Die is overigens onschuldig en wordt gerehabiliteerd door de inmiddels op hem verliefde gijzelaarster.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |