U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M A R C H I E F  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE

  OUDE NUMMERS  
  FILMARCHIEF  
  DOSSIER OPSPORING  
  DOCUMENTATIESERVICE  

T I T E L : The Beverly Hillbillies
R E G I E : Penelope Spheeris
M E T : Jim Varney, Cloris Leachman, Lily Tomlin, Dabney Coleman

Façade van eerlijk boerenfatsoen

JOYCE ROODNAT
Tot voor kort was het gebruikelijk dat een enkele uitermate succesrijke speelfilm werd voortgezet in een televisieserie. Ghostbusters bijvoorbeeld, in Nederland Flodder en, als een van de meest geslaagde, de serie M.A.S.H. naar de gelijknamige speelfilm van Robert Altman. Inmiddels lijkt de Amerikaanse filmindustrie nu zo wanhopig op zoek naar gegarandeerd succes dat men leentjebuur gaat spelen bij oude televisietoppers. In een enkel geval leidde dat tot een speelfilm die de in de serie uittentreure uitgemolken personages en gegevens wist te verwerken tot een nieuw en op zichzelf staand geheel. The Fugitive was zo'n film, The Untouchables en ook het elders op deze pagina besproken Maverick slaagt er eveneens in zich een typische televisie-figuur zo toe te eigenen dat hij een filmpersonage wordt.

Maar vaak gaat het ook mis. De karakters van de Familie Monster, die zelfs al hebben geleid tot twee complete speelfilms, blijken te weinig gelaagd te zijn en hun mogelijkheden voor avontuur beperkt. Hetzelfde geldt voor het speelfilmpotentieel van de Familie Flintstone (vanaf volgende week in de Nederlandse bioscopen) en ook de familie Clampett, beter bekend als de Beverly Hillbillies, had beter een herinnering kunnen blijven aan een televisieserie uit de jaren zestig.

The Beverly Hillbillies werd geregisseerd door Penelope Spheeris, die op het gebied van tv-naar-film ervaring opdeed met Wayne's World. Maar waar Wayne's World een recente show betreft en tot stand kwam in nauwe samenwerking met de oorspronkelijke makers, waren er voor The Beverly Hillbillies vier scenaristen in de weer. Op basis van de bekende personages - een plattelandsfamilie die plotseling steenrijk wordt en verhuist naar de sjiekste buurt van Los Angeles - brouwden ze een duf geheel.

Had de film 25 minuten geduurd, de lengte van een serie-aflevering dus, dan had hij het misschien gered, met zijn zijn groteske botsingen tussen de stadssnobs en de primitievelingen, zijn tekenfilm-geluidseffecten, zijn cartooneske humor (wat valt er veel stuk!). Nu wreken zich gebrek aan durf, aan schwung, aan visie en prevaleert het televisie-moralisme dat slechts ruimte overlaat aan een flinterdun geschiedenisje zonder enig commentaar op de personages die welbeschouwd gruwelijk zijn in hun naïeviteit. De Nederlandse filmer Dick Maas heeft dat blijkbaar wel gezien - voor zijn Flodder ontleende hij veel meer en veel letterlijker aan de Beverly Hillbillies-serie dan we ons hebben gerealiseerd, maar hij dééd tenminste wat met de figuren: hij maakte er daadwerkelijk de griezels van die er achter die façade van eerlijk boerenfatsoen schuil gaan.

The Beverly Hillbillies is een onnutte, langdradige herhaaloefening die alleen dragelijk wordt door het talent van de comedienne Lily Tomlin als de fidele tut hola-secretaresse Miss Hathaway. ,,Ksssst koe'' roept ze tegen een rund op het gazon. Ze voegt er een schitterend motorisch gestoorde bocht van schouders tot middel aan toe en en steelt de show.

NRC Webpagina's
1 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)