OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
The Hi-Lo Country |
R E G I E : |
Stephen Frears |
M E T : |
Woody Harrelson, Billy Crudup, Patricia Arquette, Sam Elliott,Penelope Cruz, John Diehl, Cole Hauser, Katy Jurado. |
Slome western uit de boedel van wijlen Sam
Peckinpah
Door HANS BEEREKAMP
Martin Scorsese heeft nooit een
western geregisseerd. Wie de grootste Amerikaanse regisseur van dit
moment, die vele genres beproefde, in zijn reeks filmhistorische
televisielessen A Personal Journey over John Ford en The
Searchers heeft horen praten, kan niet beweren dat Scorsese geen
affiniteit met westerns zou hebben.
Lang overwoog hij The Hi-Lo
Country, een roman van Max Evans uit 1961, te verfilmen, een
project uit de erfenis van Sam Peck inpah (1925-1984), die nauw bevriend
was met de schrijver. Uiteindelijk werd de film vorig jaar gemaakt, met
Scorsese als producent, naar een script van Walon Green (scenarist van
Peckinpahs klassieker The Wild Bunch) en geregisseerd door de
Engelsman Stephen Frears. Ook al won Frears dit jaar in Berlijn een
Zilveren Beer voor de regie van The Hi-Lo Country, het
langdradige en topzware resultaat van zijn inspanning maakt vooral
nieuwsgierig naar wat Scorsese er zelf van gemaakt zou hebben.
Eigenlijk is The Hi-Lo Country, vernoemd naar een gebied op de
grens van New Mexico en Texas, een semi-western: een in de jaren
veertig van deze eeuw gesitueerde elegie voor het einde van de
traditionele cowboycultuur. Volgens het vertrouwde stramien keren twee
oude vrienden terug uit de oorlog, en komen al snel tegenover elkaar te
staan. De een (Billy Crudup) houdt vast aan de oude praktijken en
erecodes, de ander (Woody Harrelson) heeft zich verbonden aan een
moderne veeboer, die met alle mogelijke middelen de kleine zelfstandige
landbezitters uit de markt probeert te werken. Beide voormalige
vrienden zijn bovendien verliefd op dezelfde fatale vrouw (Patricia
Arquette), die getrouwd is met de voorman van de veebaron en desondanks
de rivalen met groot genoegen tegen elkaar uitspeelt. Het scenario van
The Hi-Lo Country biedt weinig verrassingen, en ook de
vormgeving schuwt geen enkel cliché. Schier eindeloos sleept het
verhaal zich voort, langs zonsondergangen en bargevechten, naar de
obligate finale shoot-out. Dan valt het doek, ook voor het oude Westen,
dat allang niet wild meer is.
De enige attractie van deze lome stijloefening voor de ver van huis
verdwaalde Frears is het spel van Woody Harrelson, als een gevaarlijk
laconieke vulkaan. Dat Harrelsons personages linker zijn dan ze eruit
zien, wisten we ook al, zelfs zonder de omineuze stem van de verteller
die de fatale afloop van de film al in de allereerste seconden
aankondigt. Met zo'n script had zelfs Scorsese weinig goeds kunnen
doen.
|
NRC Webpagina's
26 MEI 1999
|