
OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
Primary Colors |
R E G I E : |
Mike Nichols |
M E T : |
John Travolta, Emma Thompson, Billy Bob Thornton, Adrian Lester, Kathy Bates, Maura Tierney, Larry Hagman, Diane Ladd, Paul Guilfoyle, Rebecca Walker, Caroline Aaron, Tommy Hollis, Rob Reiner |
Subtiele politieke satire over Amerikaanse presidentsverkiezingen
John Travolta speelt Bill Clinton
Door DANA LINSSEN
John Travolta doet het precies zoals Bill Clinton, met die
huilebalkerige stem waardoor alle vrouwen denken: 'Kom maar aan
m'n boezem jochie.' Travolta doet het zo (en zijn medespelers
spelen zo volmaakt geloofwaardig met hem mee) dat de
sentimentele, opportunistische maar nogal papzakkerige
presidentskandidaat die hij speelt door elk personage in de film
als een oprechte wereldverbeteraar wordt aanbeden en de
toeschouwer ondertussen zijn subtiele satire herkent, die nergens
overdadig of stereotiep wordt.
Hij speelt kortom een prachtige rol in Primary Colors. Zo'n rol die in een klap duidelijk maakt
waarom een politicus, ondanks schandalen en onduidelijke seksuele
machinaties zo populair kan blijven bij zijn kiezers. John
Travolta zit met zijn vertolking van gouverneur Jack Stanton
angstvallig dicht op de huid van de huidige president van de
Verenigde Staten, net zoals de anoniem gepubliceerde maar later
aan politiek journalist Jim Klein toegeschreven bestseller
Primary Colors (1996) griezelig dicht bij het leven van de
toenmalige gouverneur van Arkansas kwam tijdens zijn greep naar
het presidentschap in 1992. Met name het seksueel naeve en
chantabele gedrag van deze Stanton/Clinton is de laatste jaren
door onthullingen in de media meer dan alleen maar speculatief
gebleken. Toch speelt Travolta niet eens de echte hoofdrol in
Mike Nichols' (die samen met zijn ex-echtgenote Elaine May het
scenario schreef) verfilming van Primary Colors. Kern van de
handeling wordt gevormd door zijn entourage. Van ambitieuze
echtgenote en drijvende kracht achter zijn politieke
doorzettingsvermogen Emma Thompson tot de vuurwapengevaarlijke
troubleshooter Kathy Bates. Van de door Billy Bob Thornton met
zuidelijke laconie neergezette politiek strateeg Richard Jemmons
tot de met alle winden meewaaiende persvoorlichter Paul
Guilfoyle. En de in een Hollywoodfilm debuterende Adrian Lester
natuurlijk, als intellectuele en integere campagneleider. Hun
politieke illusies en ontgoochelingen, daar draait het om in
Primary Colors, evenals haastige campagneseks, donuts,
opiniepeilingen, volksliedjes, quotes en soundbites en het
rotsvaste, enigszins meelijwekkende vertrouwen in de eigen
kandidaat natuurlijk. Na keurig verlopen verkiezingen als de
Nederlandse wekt de Amerikaanse tot top-entertainment verworden
politieke praktijk altijd weer enige verbazing. Precies die
distantie tot de Amerikaanse situatie maakt Primary Colors
waarschijnlijk geschikter voor een Europees publiek (de film was
de openingsfilm van het afgelopen filmfestival van Cannes) dan
voor de thuismarkt, waar de film bij het grote publiek flopte.
In de Verenigde Staten zaten film en actualiteit elkaar te dicht
op de hielen. Barry Levinsons Wag the Dog, dat over de rol van
zogeheten spin doctors ging in het geval van een president wiens
seksuele escapades zijn populariteit in gevaar dreigden te
brengen, en Primary Colors beleefden kort na elkaar hun
première, terwijl de kranten vol stonden met onthullingen
in de Monica Lewinsky-zaak. Met een oceaan ertussen en desondanks
CNN op de beeldbuis is er meer ruimte om de grappen over moraal
en sympathie op hun waarde te schatten (al blijft: ,,Ze zeggen
dat Hitler na Eva Braun nooit meer een andere vrouw aanraakte.
Maakt dat hem soms beter dan Jack Stanton?'' ook in ons eigen,
Haagse jargon wel erg 'kort door de bocht'). Zeker het eerste
deel van de film bevat alle middelen van een geslaagde politieke
satire. Na een hilarisch intermezzo waarin we Larry 'J.R.'
Hagman herkennen als een door homoseksuele uitspattingen en
cocaneverslaving ongeschikte tegenkandidaat, maakt de film
echter een vrij plotse en teleurstellende wending. De family
values, aan heiligdom grenzende rechtschapenheid en het
rücksichtsloze idealisme die we eerder zo vol ironie
onderuit gehaald zagen worden, moeten plotseling wel degelijk aan
onze frivole presidentskandidaat worden toegedacht. Bijna ga je
geloven dat Hitlers monogamie te prefereren is. Van John Travolta
wil je dan nog wel aannemen dat hij al die tijd een door
misverstanden geplaagde schooljongen heeft gespeeld. Natuurlijk
is hij trouw als een puppie. Maar van een intelligente regisseur
als Nichols kan je niet geloven dat hij dat zijn toeschouwers ook
daadwerkelijk wil wijsmaken.
|
NRC Webpagina's
15 JULI 1998
|
NRC Webpagina's
15 JULI 1998
|