
OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
Lola rennt |
R E G I E : |
Tom Tykwer |
M E T : |
Franka Potente, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup, Armin Rohde, Joachim Krol, Nina Petri |
Succesvolle Duitse regisseur Tom Tykwer maakt derde film
Punkertje haalt hollend het toeval in
Door BIANCA STIGTER
Zelfs figuranten krijgen van de Duitse regisseur Tom Tykwer een
toekomst. Als Lola in Lola rennt tegen een oma met een
kinderwagen opbotst, of in een kantoorgang ter hoogte van een
kopieerapparaat een vrouw passeert, verschijnen de letters 'en dan' in
beeld, en volgt een diaserie: de vrouw met de kinderwagen wint de lotto
en verhuist met de hele familie naar een kasteel, de dame van het
kopieerapparaat trouwt met de man achter het loket en slaat hem met een
zweepje.
Tykwer heeft voor zijn figuranten ook nog eens verschillende versies van de toekomst in petto, want de oude vrouw kan ook nog bij
het legers des heils gaan werken en de kopieerdame - dat ben ik vergeten
want de dia's zijn maar heel kort in beeld en dan zijn we weer terug bij
Lola, die almaar door rent, in kleur of zwartwit, op video, op 35 mm of
in een tekenfilm.
Lola rennt is geen film die je van de ene verbazing in de andere
doet vallen. De film geeft eerder een gevoel van opluchting, alsof je
eindelijk iets ziet wat er al lang had kunnen zijn. Want het blijft
raar dat de bijzonderheden van Lola rennt in de speelfilm geen
gemeengoed zijn. De film kan daardoor zelfs herinneren aan Sunrise,
het meesterwerk van Murnau uit 1927. Uit 1927! Iemand anders
sprak over de nouvelle vague, die iets korter maar toch ook al veertig
jaar geleden plaats vond. Maar Lola rennt bevat niet echt nieuwe
vondsten. Wat is het toch merkwaardig dat van alle uitvindingen die
filmmakers hebben gedaan, er maar zo weinig tot het gewone repertoire
zijn gaan behoren. Zelfs iets ordinairs als een split screen
valt nog op in de bioscoop. Waarschijnlijk heeft het keurslijf voor de
techniek te maken met de hang naar realisme die de filmkunst eigen is
(de special effects van Hollywood maken dingen echt waarvan we weten
dat ze onmogelijk zijn). Tykwer is soms realistisch op een andere
manier. Als Lola zich afvraagt van wie ze geld zou kunnen lenen,
verschijnen op het doek in snel tempo allerlei gezichten, een beetje
vaag, alsof wij kunnen zien wat zij denkt. Als Lola over vakantie praat,
komen er palmbomen, wolkenkrabbers en de Eiffeltoren in beeld.
Met een telefoongesprek begint Lola rennt, de derde film van Tom
Tykwer, die om Die tödliche Maria en
Winterschlfer al veelgeprezen was. In Duitsland wordt de
regisseur, geboren in 1965, nu een wonderkind genoemd. Lola, een mager
meisje met roodgeverfd haar en een tatoeage op haar buik, wordt vanuit
een telefooncel ergens in Berlijn gebeld door haar vriendje Manni, die
vertelt dat hij in de metro de zak geld heeft laten liggen die hij om
twaalf uur aan zijn louche baas moet geven. Als hij dan geen 100.000
mark heeft, wordt hij vast vermoord. Lola zegt dat ze hem wel komt
redden. Het is twintig voor twaalf en Lola begint door Berlijn te
rennen. Dat doet ze drie keer, want Lola rennt is zo'n film die
het toeval aan het werk wil tonen, zoals Kieslowski dat ook deed in
Blind Chance (1981). Daarin ging het om politiek, nu om de
liefde, al wordt de plot tot driemaal toe enorm vooruitgeholpen door
het feit dat de vader van ons punkje bankdirecteur is. De verschillen
tussen de drie versies van het immer door een house-beat begeleide, op
zichzelf wat onbenullige verhaal zijn vanzelfsprekend groot, de ene keer
sterft de een, de andere keer de ander. Maar kleine veranderingen kunnen
in Lola rennt ook kleine gevolgen hebben, als om de kijkers
gerust te stellen voor wie het missen van een trein nooit zoveel heeft
uitgemaakt. Lola komt bijvoorbeeld twee keer in botsing met dezelfde
auto, en het enige dat varieert is de plek waar ze ongedeerd neerkomt;
op de stoep of op de motorkap. Tom Tykwer is tot en met de aftiteling
over zijn film, die soms wat al te nadrukkelijk jeugdig wil zijn,
blijven nadenken. De credits van Lola rennt lopen niet van boven
naar beneden maar van beneden naar boven over het scherm. Zo zijn de
namen beter leesbaar van al degenen die het wonderkind hebben geholpen
met deze bijzondere film die eigenlijk gewoon had moeten zijn. Franka
Potente in 'Lola rennt'
|
NRC Webpagina's
17 FEBRUARI 1999
|