
OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
Het 14e kippetje |
R E G I E : |
Hany Abu-Assad |
M E T : |
Antonie Kamerling, Thekla Reuten, Dirk Zeelenberg, Peter Paul Muller, Kasper van Kooten, Alice Reys, Michaël Pas, Victor Löw, Peer Mascini, Cecile Heuer, Elsje de Wijn |
Democratisch postmodernisme van Grunberg en Abu-Assad gaat over alles en niets
Gezeur over twee spa en twee broodjes kaas
Door HANS BEEREKAMP
Na de eerste vertoningen in het Nederlands Film Festival bleek de
waardering voor Het 14e kippetje van de Nederlandse Palestijn Hany
Abu-Assad (37) naar een origineel scenario van Arnon Grunberg (27)
omgekeerd evenredig met de leeftijd van de kijker.
Nooit eerder werd in Nederland een film gemaakt waarvan de tamelijk willekeurige inhoud zo
ondergeschikt is gemaakt aan een berekenende vormgeving. Grunbergs
dialogen behandelen de werkelijkheid volgens een democratisch
postmodernisme en zouden overal over kunnen gaan. Zo wordt er gezeurd
over een bestelling ('twee spa rood en twee broodjes kaas'), over de
vraag of je over pikken mag praten zoals je over koelkasten praat, en is
ook de liefde een volstrekt toevallig gebruiksartikel geworden,
onmiddellijk inwisselbaar zodra zich iets leukers voordoet.
De bespiegelingen, cabaretesk gejongleer met taal, zijn losjes
gedrapeerd rond een soort van verhaaltje. Daniel (Antonie Kamerling) en
Francesca (Thekla Reuten) gaan trouwen, maar kunnen het restaurant niet
vinden, waar ter ere van hen een etentje is georganiseerd door
ceremoniemeester Martin (Dirk Zeelenberg). Wanneer ze laat op de avond
toch nog arriveren, is het landerige gezelschap vrienden en familieleden
grotendeels laveloos.
Als het dan toch niet uitmaakt waar de film over gaat, waarom zou je dan
niet enkele goed in de markt liggende elementen omstandig exploiteren?
Zo ontleent Het 14e kippetje zijn titel aan een zijlijntje in de plot:
het gepoch van de ijdele acteur Jean (Victor Löw), de verre grote
liefde van de bruid, over zijn gewillige harem. En waarom zou je dan
niet een affiche voor de film ontwerpen met veertien verschillende
damesslipjes, ook al komen die nergens in beeld? Wat maakt het allemaal
uit?
Dan wordt het ook zinvol maar liefst drie acteurs uit het succesvolle
All Stars (Kamerling, Peter Paul Muller en Kasper van Kooten) opnieuw
elkaars jeugdvrienden te laten spelen en een ronde
televisiepresentatrice (Fabienne de Vries) een nietszeggende bijrol te
geven. En waarom zou je dan ook niet Kamerling, net als in All Stars,
een liedje laten zingen onder de begintitels en zo de top-40 als
marketinginstrument beproeven?
De absurde kolder van Het 14e kippetje komt moeizaam op gang. De eerste
twintig minuten overheerst een gevoel van ergernis over het gratuite
gestuntel met een half oog voortdurend gericht op de kassa. Dan beginnen
enkele grappen effect te sorteren en weet met name de charme van
Zeelenberg af en toe een glimlach te veroorzaken. Relatieve hoogtepunten
in de voortkabbelende parade van alledaagsheden zijn de muzikale
intermezzi. Wellicht had daar scenarioadviseur Paul Ruven (De tranen van
Maria Machita, Filmpje!) de hand in. Ruvens invloed op de debuterende en
onervaren regisseur is merkbaar, maar gaat niet ver genoeg: met nog meer
ongerijmde zang en dans had Het 14e kippetje een soort Hollandse
Hellzapoppin' kunnen worden. Nu valt Abu-Assad steeds weer snel terug in
het moeras van geneuzel en zelfbeklag. Pijn doet de nietszeggendheid
alleen maar in de altijd dankbare portrettering van
burgermansclichés, in het schrijnende materialisme en de
levensangst van de ouders van de bruid (heel goed gespeeld door Peer
Mascini en Cecile Heuer).
Je kunt de productionele vaardigheid bewonderen van de makers van Het
14e kippetje, de jonge maatschappij IJswater Films met een beetje steun
van Endemol Entertainment. Vooral het jonge publiek zou wel eens kunnen
tippelen op de postmoderne gebakken lucht, die nochtans minder dan negen
ton gekost heeft. Als staatssecretaris Van der Ploeg zijn zin krijgt en
'cultureel ondernemerschap' beloond wordt, dan hebben films als Het 14e
kippetje de toekomst in een van belangenloze culturele pretenties
ontdaan Nederlands filmlandschap.
|
NRC Webpagina's
30 SEPTEMBER 1998
|
NRC Webpagina's
|