OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
Claire Dolan |
R E G I E : |
Lodge Kerrigan |
M E T : |
Katrin Cartlidge, Colm Meany, Vincent D'Onofrio, Patrick Husted, Muriel Maida |
Glazen stad met glazen bewoners
Door DANA LINSSEN
New York door de ogen van Escher, getekend in geometrische figuren,
repeterende rijen wolkenkrabbers, eindeloos herhaalde ramen waarachter
alles bedrieglijk spiegelt, dat is het New York dat Lodge Kerrigan in
Claire Dolan toont. Zelden was een stad zo'n perfect decor voor
de geestesgesteldheid van haar inwoners. Koud, blauw, gebouwd van glas
en staal. Materialen die pas langzaam de temperatuur van hun omgeving
aannemen, dan weer veel te lang warm blijven en oververhit raken, op een
venijnige manier die niemand ziet.
Dat is de wereld van Claire Dolan, een beschaafde callgirl die voor een
paar honderd dollar dingen voor je doet die ze voor niemand anders doet.
Hoewel haar pooier anders wil doen geloven - volgens hem is Claire hoer
in hart en ziel - hoopt Claire dat ze alleen maar hoer is omdat het
moet. Omdat ze de torenhoge ziektekostenrekening van haar moeder moet
afbetalen.
Het is dat Lodge Kerrigan in zoveel interviews heeft
verteld dat hij zich voor deze film heeft laten inspireren door de
zwangere prostituees die hij tijdens de montage van zijn eerste film
Clean, Shaven (1993) dagelijks aan de westkant van Times Square
hun klanten zag werven en afwerken, dat het thema van de prostitutie
langer dan noodzakelijk aan de film blijft kleven. Want ondanks de
talrijke en tamelijk onverbloemde seksscènes speelt het
hoerenleven in Claire Dolan eigenlijk een ondergeschikte rol. Het
is voornamelijk gedestilleerd tot metafoor voor de gemoedstoestand van
de hoofdpersonen: mensen die op geen enkele manier in staat zijn om een
normale relatie met hun omgeving aan te gaan. Net zoals Kerrigan in zijn
debuutfilm een portret van paranoïde schizofrenie
schetste dat briljant laveerde tussen vooroordelen en meer genuanceerde
bevindingen uit de psychiatrie en waarin het leven van één
man een symbool kon worden voor zijn omgeving, zo tekent hij nu een vorm
van maatschappelijk autisme. Een wereld waarin alles tot automatisme is
geworden en mensen die mechanismen nodig hebben om overeind te blijven.
En hij doet dat zo kalm, zo berekenend bijna, zo in overeenstemming met
wat hij wil vertellen, dat je als toeschouwer van frame naar frame
gekluisterd bent aan het beeld van die afstandelijke, transparante
Claire, die op lijkt te gaan in haar omgeving, zonder zich er ooit mee
te verbinden. Ze gaat geruisloos op in de onpersoonlijke ruimtes waar
zij zich liefdeloos laat neuken, terwijl zij met haar
schuilnaam Lucy lijkt te smeken, laat mij doorzichtig worden, lucide,
net zo flinterdun als de zijden kledingstukken die zij draagt,
waardoorheen haar lichaam, dat bijna geen lichaam meer is, zich
aftekent.
Katrin Cartlidge is met haar stakerige benen en meisjesborsten perfect
gecast als Claire, maar het is aan meer te danken dan haar fysieke
verschijning dat haar rol zo'n indruk maakt. Het is beslist bijzonder om
een actrice zo ingekeerd te zien spelen dat de implosie van haar emoties
toch weer voelbaar wordt. Ademloos luister je naar haar
telefoongesprekken met haar klanten. Met een stem die duizend sensuele
klanken imiteert, maar nooit verleidelijk wordt en slechts in de verte
geilheid suggereert.
Kerrigans puntgave fotografie wordt door de vele indirecte en
spiegelende beelden vanzelf gelaagd en verwarrend. De geluidsband, met
muziek van Ahrin Mishan en Simon Fisher Turner, verbergt weer net als in
Clean, Shaven een brij van geluiden die elke alledaagsheid op z'n
minst ontwricht.
Lodge Kerrigan is na slechts twee films te hebben gemaakt filmer van een
intrigerend oeuvre, een belofte voor de toekomst (hoe zal bijvoorbeeld
zijn volgende productie, volgens de strenge regels van Dogma '95
gefilmd, eruit gaan zien?) en een van de hedendaagse regisseurs die de
filmkunst het digitale tijdperk binnen kan loodsen, met behulp van een
verdiept film-idioom. Claire Dolan is een van die zeldzame films
die je als kijker echt onthutst
kan achterlaten. Niet om wat je hebt gezien, maar hoe.
|
NRC Webpagina's
3 MAART 1999
|