
OUDE
NUMMERS
FILMARCHIEF
DOCUMENTATIESERVICE
|
T I T E L : |
As_Good_As_It_Gets |
R E G I E : |
James L. Brooks |
M E T : |
Jack Nicholson, Helen Hunt, Greg Kinnear |
Keffertje smelt hart van oude homohater
Door DANA LINSSEN
Racist, homohater, antisemiet, xenofoob, seksist, mensenhater en beroepshypochonder,
het klinkt als een rijtje scheldwoorden, maar het zijn de voornaamste
karaktereigenschappen van Melvin Udall, de hoofdpersoon van As Good As It Gets.
Bovendien heeft hij nog een handvol dwangneuroses. Het is natuurlijk helemaal niet netjes
om om zo iemand te lachen, maar Melvin Udall is vooral Jack Nicholson en is Jack
Nicholson eenmaal op dreef, dan is zijn sardonische grijns onweerstaanbaar. Hij schmiert
en geniet en vreet de camera op met zijn breedbekkikkerblik. Gisteren werd bekend dat As
Good As It Gets, de vierde speelfilm van veteraan regisseur-producent James L. Brooks
(Terms of Endearment, Broadcast News) zeven Oscarnominaties heeft gekregen,
waaronder als beste speelfilm en voor alledrie de hoofdrolspelers. Die nominaties volgden
niet helemaal onverwacht op de drie Golden Globes die de film eerder dit jaar ontving, als
beste film in de categorie musical of komedie en voor hoofdrolspelers Nicholson en Helen
Hunt.. As Good As It Gets is dan ook zo'n klein menselijk drama, de speelfilmvariant van
het kammerspiel, waar Hollywood bij tijd en wijle zo goed in is. Opvallend is ditmaal de
extreme keus van de personages. Een alleenstaande werkende moeder met zwaar
astmatisch zoontje (Hunt), een succesvolle homoseksuele kunstschilder die door de
vriendjes van zijn model in elkaar geslagen wordt (Greg Kinnear) en die zwartgallige Udall,
auteur van twee-en-zestig zoetsappige damesromans, vormen nou niet direct de ideale
combinatie voor een stevig partijtje human bonding. Daar is dan ook een kreng van een
keffertje, het hondje Verdell, voor nodig, die ieders hart doet smelten en niets staat een
speelse variant op een beproefde formule in de weg. Pas tegen het einde gaat het
wringen, als deze ongewone personages alsnog in een normaal script moeten passen en
in een happy ending Hollywood plot gepropt. Had Brooks iets meer lef gehad om zijn
hoofdpersonen ook echt gek, gestoord, verlegen en onzeker te laten zijn, dan was die
Oscarnominatie het waard geweest in een prijsuitreiking te worden omgezet.
|
NRC Webpagina's
11 FEBRUARI 1998
|